Custom IT development – jak przygotować brief dla software house’u

Dobry brief dla software house powinien zawierać szczegółowe wytyczne związane z projektem informatycznym. Zleceniodawca jest zobowiązany do tego, aby przekazać brief do zespołu, który zajmie się stworzeniem aplikacji biznesowej lub innego oprogramowania na zlecenie. Jak napisać brief dla firmy tworzącej custom software? Sprawdź!

Dedykowane usługi dla biznesu – jak zlecić stworzenie aplikacji?

Przed podjęciem decyzji o współpracy z firmą tworzącą oprogramowanie biznesowe, warto zwrócić uwagę na opinie o zespole, doświadczenie na rynku oraz dotychczas zrealizowane projekty, czyli portfolio. Jeśli chodzi o firmy, które zajmują się, czyli aplikacjami biznesowymi, warto dokładnie przeanalizować renomę software house’u – to dobry sposób, aby wybrać rzetelnych i terminowych specjalistów do współpracy. Można to zrobić poprzez:

  • analizę oferty software house,
  • weryfikację doświadczenia w branży, np. zrealizowane dotychczas projekty,
  • sprawdzenie opinii na portalach do ocen software house’ów, np. Clutch.co.

Software house już wybrany? Możesz przystąpić do kolejnego etapu, czyli zlecenia stworzenia aplikacji biznesowej, np. w celu poprawy skalowalności biznesu lub optymalizacji pracy. W trakcie tworzenia custom software programiści mogą zająć się budowaniem aplikacji tylko na podstawie stworzonego przez klienta briefu oraz zebranych informacji o projekcie.

Dlaczego? Otóż zespół deweloperów będzie w stanie dopasować funkcjonalność aplikacji biznesowej (custom software) do potrzeb przedsiębiorstwa wtedy, kiedy otrzyma kompletny brief i odpowiedzi na kluczowe pytania odnośnie do projektu. Niezbędny jest też stały kontakt z klientem, np. telefoniczny. Dzięki temu można też na bieżąco ustalać zmiany, jakie są wprowadzane w projekcie w trakcie jego realizacji.

Brief dla firmy tworzącej software. Jak go napisać i co powinien zawierać?

Każda firmazajmująca się budowaniem aplikacji biznesowych wymaga od klientów uzupełnienia briefu. Potencjalny klient wcale nie musi wiedzieć, jak przygotować brief. Bez takiego dokumentu można skontaktować się ze specjalistą software house’u i poprosić o pomoc. 

Dobra firma IT wie, jak pokierować klienta, jakie zadać pytania oraz pomoże przygotować kompletny brief. Dzięki temu współpraca będzie przebiegać sprawnie i bez niedomówień. Co więcej, przydane jest także przeprowadzenie tzw. warsztatu discovery, który ułatwia ustalenie kontekstu dla deweloperów.

Taki dokument można stworzyć samodzielnie lub skorzystać z gotowego wzoru, który przygotował software house. Dobry brief powinien zawierać kilka istotnych informacji, a mianowicie:

  1. Krótko opisz dla jakiej firmy realizowana będzie aplikacja (custom software). Dzięki temu zespół programistów dopasuje nowe oprogramowanie do istniejącego już ekosystemu przedsiębiorstwa. Wskazanie pomysłów na rozwój firmy i aplikacji jest również wskazane – to znacznie ułatwia pracę software house.
  2. Jasno ustal cele projektu – mowa tu przede wszystkim o tym, co chcesz osiągnąć w ramach utworzonego oprogramowania. Przykładowo: możesz poprosić o stworzenie aplikacji, która ułatwi i skróci czas przyjmowania przesyłek kurierskich w firmie.
  3. Wypisz funkcje, które powinno mieć oprogramowanie. Konkretne wskazanie potrzeb odnośnie do funkcjonalności aplikacji to podstawa. Firma realizująca custom software developmentna podstawie briefu dopasuje aplikację do potrzeb przedsiębiorstwa.

Oprócz powyższych wskaż w briefie kilka dodatkowych informacji: czas i budżet dostępny na custom software, docelowe problemy do rozwiązania oraz grupa odbiorców, dla których ma być stworzona aplikacja.

Podsumowując: dla zespołu IT development kluczowe jest to, aby otrzymać poprawnie i kompleksowo uzupełniony brief od klienta. Dobry software house wie, jak pomóc w przygotowaniu briefu, a nawet udostępnia gotowy wzór do uzupełnienia prez klienta. Pomocne w tym przypadku jest ciągłe zadawanie pytań. Oczywiście nie można też zapominać o bezpośrednich rozmowach o projekcie pomiędzy przedsiębiorstwem a zespołem prowadzącym projekt. 

Sam brief ułatwia software house’owi zrozumienie, jakiego oprogramowania potrzebuje firma. To przekłada się także na możliwość wykonania precyzyjnej wyceny projektu oraz szybsze stworzenie zarysu aplikacji do akceptacji przez klienta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *